Grudzień 6, 2021 Brak komentarzy Szkoła Tańca Hamsa Uncategorized

Indian fusion (Kathak fusion)

Praca z ciałem i emocjami w oparciu o technikę klasycznego tańca kathak i/lub bharatanatyam, jogi oraz contemporary dance. Rozwijana głównie przez tancerzy wywodzących się ze świata klasycznych tańców Indii, ale w zetknięciu z technikami, nurtami i oczekiwaniami zachodniej sceny tańca współczesnego. Dla naszej instruktorki, Magdy Niernsee inspiracją są tacy tancerze jak Aditi Mangaldas i Aakash Odedra, u których miała przyjemność uczyć się na warsztatach.

Na poziomie początkującym wprowadzane są wybrane elementy z tańców indyjskich:

  • podstawowe ruchy,
  •  rytmika,
  •  gesty dłoni- mudry, 
  • mimika twarzy (abhinaya), 
  • przygotowuję ciało do dalszej pracy: budowania siły mięśni, rozciągnięcia, koordynacji i świadomości ruchu, płynności i precyzji.

Budujemy umiejętność wyrażania emocji poprzez ciało i tego jak to co myślimy/odczuwamy może zmieniać jakość ruchu, jak dany stan psychiczny wpływa na napięcie mięśni, szybkość, płynność oraz to, ja te różnice jakościowe można wykorzystać do nadania dynamiki w choreografiach. 

W Indiach wyróżnia się 9 emocji:miłość, śmiech, smutek, duma, zachwyt, gniew, odwaga, wstręt i spokój – shanti, które wpływają na nasz ruch. Uświadomienie sobie tych emocji może oczyszczać również  naszę psychikę.

W następnym etapie poprzez krótkie etiudy dochodzi się do pełnych choreografii o zróżnicowanym charakterze do muzyki world fusion, indian fusion lub współczesnej klasycznej, bądź po prostu takiej do której dobrze dopasowuje się dana emocja. 

Ostatnio Magda uwielbia tańczyć do muzyki Nicki Wells, Prema Joshuy, Taufiq’a czy muzyki klasycznej na harfę.

Taniec Kathak rozwijał się na dworach królewskich XVIII – XIX w. Wyraźne są w nim wpływy perskie. Tańczony zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn. Obecnie jest to forma sceniczna o zróżnicowanym charakterze. W części technicznej odznacza się szybkimi obrotami na pięcie, wytupywaniem rozbudowanych kompozycji rytmicznych stopami (tancerz jest tutaj jednocześnie muzykiem) i płynnymi ruchami rąk ilustrujących melodię. W części narracyjnej – opowiadającej, za pomocą gestów dłoni, póz ciała i mimiki twarzy artysta opowiada historie lub ilustruje treść pieśni czy poezji. Stroje to szerokie spódnice i bluzki choli oraz szale – dupatta, bądź szerokie suknie wzorowane na modzie dworskiej – angharka, mężczyźni noszą tuniki – kurta oraz spodnie. Obecnie strój ewoluuje w stronę współczesnego minimalizmu. Wokół kostek tancerzy zawiązuje się dzwonki – gungroo, które podkreślają każdy krok.

Joga to praca przede wszystkim z umysłem, ze stanem ducha, medytacją.  W technice indian fusion spokojny, świadomy oddech będzie równie ważny co rozciągnięcie mięśni.

Praca z głosem polegająca na dodaniu energii, podkreśleniu ruchu za pomocą różnie wyartykułowanej sylaby.

W technice contemporary  jeden ruch wypływa z drugiego, tańczy się w różnych kierunkach i płaszczyznach.

 Najważniejszym aspektem kathak fusion jest ruch wynikający z pobudzenia wyobraźni. Każdy ruch kierowany jest emocją pojawiającą się wraz z konkretnym wyobrażeniem.

W Indiach „indian fusion”, „kathak fusion” czy bharatanatyam fusion, funkcjonuje jako odróżnienie od podejścia klasycznego. Oznacza to, że jest to taniec opierający się na elementach danego stylu klasycznego, ale tańczony w sposób nieklasyczny – i do nieklasycznej muzyki tzn innej niż tradycyjnie używanej do tego stylu. Np. technika tańca kathak użyta w choreografii do piosenki „Shape of you” . Dopiero terminy typu Kathak-Bharatanatyam fusion odnoszą się do łączenia technik, co często jednak polega na tym, że jeden tancerz tańczy Bharatanatyam a drugi Kathak. Dopiero Kathak-contemporary, bądź tzw contemporary kathak oznacza faktyczne łączenie techniki i tworzenie osobnego stylu, gdzie tancerz powinien mieć wykształcenie w obu technikach i wtedy elementy się przeplatają bądź wzajemnie inspirują. Mistrzostwo osiągnęli w tym m.in Aakash Odedra lub najsłynniejszy Akram Khan.